Daňové priznanie môžem daňovému úradu podať:
- elektronicky,
- osobne
- poštou
a to v závislosti od toho, medzi aké osoby ma zákon zaraďuje.
Ak som podnikateľ (zapísaný v obchodnom registri) alebo živnostník, som povinný komunikovať, a teda aj podávať daňové priznanie iba elektronicky (týka sa to širšieho okruhu osôb, napr. platitelia DPH, daňoví poradcovia, advokáti, ak zastupujú osobu povinne el. komunikujúcu,…).
Ak nie som podnikateľ, a som povinný podať daňové priznanie (lebo mám napr. príjmy z prenájmu nehnuteľnosti, príjem z predaja nehnuteľnosti, alebo som nepožiadal svojho zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania dane,…) môžem si vybrať, či budem komunikovať s daňovým úradom elektronicky, alebo podám daňové priznanie na daňovom úrade alebo na pošte.
Mne osobne elektronická komunikácia šetrí čas, peniaze a hlavne nervy. Neznášam státie v dlhých radoch.
Či už chcem alebo musím komunikovať elektronicky, v prvom kroku sa musím registrovať ako používateľ elektronických služieb FS. Za tým účelom musím mať občiansky preukaz s čipom + ďalšie potrebné náležitosti (čítačku, internet, stiahnutý software,…) a ak som živnostník, môžem komunikovať elektronicky na báze dohody podpísanej s daňovým úradom, t.j. na základe prihlasovacieho mena a hesla. Toto si ale vyžaduje jednu osobnú návštevu daňového úradu.
Ak sa Vám tento proces absolvovať nechce, elektronicky komunikovať za Vás môže aj Váš účtovník, daňový poradca, či iná osoba, ktorú na to písomne splnomocníte.